неделя, 5 януари 2014 г.

Да преследваш бури и мечти със самолет

„Деветдесет процента от пилотите не знаят нищо за силните бури. Деветдесет процента от преследвачите на бури не знаят нищо за летенето със самолет“ - казва Кейлъб Елиът. Той и Скип Талбът не са едни от тях. И двамата са пилоти с дълъг стаж в преследването на бури. Повече от година го правят в небето над Северна Дакота, Небраска и Канзас, които са част от прословутата Алея на торнадата.
„Преследването във въздуха е напълно различно от това на земята” - казва Талбът. „Когато шофираш, си ограничен от пътя, дърветата, терена, но можеш да се приближиш повече. Когато си на земята, можеш истински да почувстваш бурята, да я помиришеш. Можеш да се приближиш до торнадо, да достигнеш сърцевината на бурята, да усетиш вятъра и дъжда“. В затворената обстановка на самолета тези усещания липсват, но двамата стават свидетели на невероятни суперклетки и облачни структури, които не могат да се видят по този начин от земята.

Специално за нашия блог Кейлъб каза: „Нищо не може да се сравни с това, да си рамо до рамо с тези чудовища. Наистина е гледка, която малцина са виждали.“

Въпреки опасността, която за секунди може да се превърне в смъртоносна, без да пропускаме и турбуленцията, Скип и Кейлъб не се отказват от изключителната възможност да наблюдават природата в пълната й сила.

Скип Талбът (вляво) и Кейлъб Елиът по време на полет
Преследването на бури е опасно, без значение къде се намираш. На въпроси като: „Луди ли сте“? Талбът отговаря: „Всеки път, когато опиташ нещо ново и го покажеш, изглежда абсурдно и опасно за останалите. Помислете за рисковете, поети от първите пилоти и това, което нямаше да имаме днес, ако не бяха те. Много добри пилоти са загинали през годините. Те са били наясно с опасността, но са избрали да следват мечтите си.“

Това прави и Елиът от дете. Той започва подготовката си за пилотски лиценз на 12-годишна възраст. „Една от причините да се сдобия с лиценз за пилот беше възможността да съм в по-близък досег с природата - казва той. „Преследването на бури по въздуха е това, към което винаги съм се стремял“. Кейлъб работи като пилот на товарни самолети и е наясно, че има много начини една буря да свали самолет. Решението му да научи как да се справя с лошите атмосферни условия, се затвърждава след ужасното му преживяване през 2008 година. Тогава попада в цяла редица от гръмотевични бури. „Това беше едно от най-ужасяващите преживявания в живота ми. Не мислех, че ще успея да стигна до другия край“ - казва той.

Препоръката на FAA (Federal Aviation Administration) е пилотите да се доближават на не повече от 20 мили от силна буря. Въпреки това Скип и Кейлъб успяват да скъсят разстоянието на само една миля. „Тази препоръка е въведена преди повече от 20 години. Сега знаем много повече за гръмотевичните бури и това я прави неприложима. Една от причините за желанието ми да преследвам бури във въздуха, е да се увеличи аеронавигацинното познание за силните бури и торнадата.“- казва Елиът.

                               

Такива полети са ценни и от метеорологична гледна точка: „Гледайки кадрите им, осъзнавам, че има много неща за бурите, които не можем да видим от земята. Мисля, че изследването на бури във въздуха ще бъде важно за бъдещето на метеорологията, стига да можем да го правим безопасно.“- казва метеорологът Джеси Феръл.

 Видео:
                 
 (По материали от интернет и wx-pilot.com)

Няма коментари:

Публикуване на коментар